Tanker om bruken av sosiale medier etter å ha sett The Social Dilemma
Netflix-dokumentaren “The Social Dilemma” har nå snurret på skjermen til ganske mange. Den handler om hvordan sosiale medier fungerer og det er dataingeniørene bak plattformene selv som forteller. Selv om det meste som blir sagt allerede er kjent, gir dokumentaren et nytt perspektiv og viser en skummel sannhet bak sosiale medier. Den avsluttes med at dataingeniørene og -forskerne sier “hvorfor tror du alle oss som har jobbet med dette forbyr sosiale medier til våre egne barn?”.
Det er en tankevekkende dokumentar som jeg mener alle bør se. Jeg tror det er urealistisk å tenke at man skal slette sosiale medier og det er uten tvil mange fine fordeler med disse plattformene også, men jeg mener det er viktig å være bevisst over bruken og ha et kritisk blikk på hva man blir eksponert for. Etter å ha sett The Social Dilemma og reflektert over bruken av sosiale medier, har jeg kommet opp med noen tanker over hva vi bør ha i bakhodet:
Vi har makten
Det er oss som forbrukere som har makten. Det vil si at vi at vi må være bevisste hvordan vi bruker sosiale medier. Vær bevisst på hva du liker, hva du trykker på og hva du ser på. Hvis du trykker på clickbait vil du bli eksponert for mer clickbait, det er sånn algoritmene fungerer.
Eksponer deg selv for ulike synspunkt
Følg folk og organisasjoner som er uenig med deg, slik at du får flere ulike synspunkter og vinklinger presentert. Hvis du kun engasjerer deg i saker du er enig i, vil det kun være dette du blir eksponert for, og derfor vil du sannsynligvis få et trangere syn og perspektiv.
Slå av notifications
De sosiale medie-plattformene gjør alt i sin makt for å få deg inn på deres plattform og få deg til å bli der, derfor er det en god start å slå av alle notifications. Jeg vil også påstå at det er sunnere å skru av notifications for å slippe å konstant bli eksponert for alt fra likes til meldinger og snaps.
Fake news er ekte - vær kritisk!
Vær bevisst på at fake news er en ekte greie, det finnes folk som jobber fulltid med å lage fake news. Vær kritisk til det du blir eksponert for. Merk deg hvem som er kilden, gjør litt research og klikk på ting du føler deg trygg på og som er troverdig, slik at du blir mer eksponert for det.
Vær bevisst!
Ha alltid i bakhodet at noen prøver å få deg til å gjøre noe. Enten det er å klikke på en lenke, se en annonse eller lignende. Du vil hele tiden bli manipulert og vi må være bevisste over hva vi faktisk tar til oss og stoler på. Menneskene bak disse plattformene har et mål og det er å tjene penger. Hvordan tjener de penger? Jo, ved å få deg til å komme inn på deres plattform, se det de vil du skal se og få deg til å være der lengst mulig så du blir eksponert for så mange annonser som overhodet mulig.
Har du ikke sett The Social Dilemma vil jeg anbefale deg å se den, du finner den på Netflix. Jeg har også fått anbefalt iHuman, men har ikke selv sett den ennå. Husk å være bevisst, ha et kritisk blikk og tenk over hvordan du har lyst til å bruke sosiale medier i din hverdag.